25 Nisan 2017 Salı

Yeni (Çipli) Kimlik İşkencesi

Bütünleme sınavlarıma girmek için gittiğim Karabük'ten dönüyordum. Çorum'a direk otobüs olmadığı için her zamanki gibi Ankara aktarmalı olarak geliyordum. 19 Ocak Perşembe gününü 20 Ocak Cuma gününe bağlayan gece saat 00.00 civarında Ankara-Çorum seferini yapan Kamil Koç'un otobüsünü Çorum'un girişinde polis durdurdu. Rutin kimlik kontrolü diyerek kimliklerimizi topladılar. Sonra muavin kimlikleri tekrar dağırken benim kimliğim aralarında yoktu. Sonradan anlaşıldı ki muavin benim kimliğimi bir kıza vermiş yanlışlıkla. Yani hem kızın kendi kimliğini hem de benim kimliğimi vermiş kıza. Kızda hiç bakmadan koymuş çantasına. Tabii ben bunları iş işten geçtikten çok sonra öğrendim. Ve bu bayan kimliğimin kendisinde olduğunu fark edip benimle Facebook üzerinden iletişime geçince haberim oldu. O ana kadar polislerin düşürdüklerini düşünüyordum. Ama polis de sütten çıkmış ak kaşık değil. Sen benim kimliğimi aldıktan sonra neden bana teslim etmeyip muavine teslim ediyorsun. Sen aldın kimliğimi. Aldığın gibi de teslim etmen lazım. Muavin + polis + kimliği yanlışlıkla alan kız + ben, hepimiz hem suçluyuz hem de değiliz. Ortada bakış açısına göre değişen bir durum var. Kesin olan tek şey; göz göre göre kimliğim kayboldu.

Şoför amca: "Otogara girdikten sonra mazot almaya gideceğim çevirmenin olduğu yere. Senin kimliği de sorarız polislere dedi." Gittik, sorduk, aradık taradık. Kimlik yok. Polis diyor ben 12 tane aldım, 12sini de muavine teslim ettim. Hatta orada polis de dedi: "Çift dağıtmışsındır. Geçen gün muavin çift dağıtmış 1 saat uğraştık" dedi. Şoför "Merak etme. Gidiyorsun nüfus müdürlüğünde 2 dakikada çıkartıyorlar" dedi.

Kimliğin göz göre göre kaybolduğunu kabullenmek zorunda kaldım. Uygulanacak prosedör belli; Hemen gidip yeni kimlik çıkarmalıyım. Yoksa başıma bir iş gelebilir. Araştırdım biraz kimi yerde yazıyor, muhtardan bir kağıt alman lazım, kimi yerde almana gerek yok diyor. Ne olur ne olmaz bir muhtarlığa gidip sorayım dedim. İsmini unuttuğum bir kağıdı almam lazımmış. Ve alabilmem için de yakın bir akrabamın şahit olarak imza atması.Neyse 2,50 Lira bayılıp aldım kağıdı. Gittim nüfus müdürlüğüne ne için olduğunu anlamadığım bir sıra vardı. Ama haberlerde gösterilen veya gazetelerde vb. yazan gibi tıklım tıklım değildi. Yine de eskiden hiç sıra olmadığı için bana çok gözüktü. Orada sıra veren bir memura derdimi anlattım. "Dur! Sana sıra vereyim." dedi. Verdiği sıraya göre 4 kişi var önümde ama 2 öğrenci 1 sıra ilerliyor diyor memurlar. Öğrenci ne alaka? Neden sıra var? Beklerken öğrendim. Yeni kimlik kartlarına başvurmak için gelmiş herkes. Yeni kimlik, eski kimlik umurumda değildi tek amacım o gün için kimlik başvurusu yapabilmekti. Çünkü kimliğim kayıp olduğu için vakit geçirmeden başvurmam lazımdı.

45 Dakika kadar bekledikten sonra sıram geldi. Başvuru 15 dakika filan sürdü ama. Koy parmağını kaldır. Tekrar. Avuç içini koy. Kaldır. Tekrar koy. Derken yaptım başvurumu. 1 Ay içinde gelir dendi bana. Ama bu arada kamu ve özelde iş başvurularında bulunduğum bir döneme denk geldiği için biraz tedirgin oldum. 1 Ay az bir süre değil sonuçta. Ve başvurduğum çoğu yer nüfus cüzdanı fotokobisi istiyor.

Neyse Şubat'ın 16'sında yani başvurduktan 27 gün sonra Nüfus Müdürlüğü'ne gittim. İlk gördüğüm memura sordum. Nüfus müdürüymüş ve "Bekleyeceksin. Gelir. Bizim yapabileceğimiz bir şey yok." dedi. Sonra ben ikna olmadım ve orada çalışan tanıdığım bir memura sordum. Sistemden baktı. "Hala basılmamış." dedi. Ne zaman basılır diye sorduğumda herhangi bir son basım tarihinin olmadığını öğrendim. Yani "sen başvurduktan sonra en geç 2 ay içinde basılır" gibi bir süresi yok. Birlikte gittiğimiz arkadaş "Ben ondan sonra başvurdum benim çıktı ama." dedi. Ve şu vahim bilgiyi aldım: kartları basan merkez rastgele basıyormuş. Yani benim kimliğimin ne zaman basılacağı şansa kalmış. Bu da demek oluyorki 3 yıl sonra 80 milyon kimliğini aldıktan sonra en son benim kimliğimin basılma ihtimali var. Belki arada kaybolur hiç basılmaz. Ve ben de bu durumda hiç bir şey yapamadan bekler dururum. Ne kayıp kimliklere öncelik tanınması gibi bir olay var, ne de başvuru sırasına göre basılma. Yani kimliğin durumu tamamen şansa kalmış.

Kimliksiz olarak üç ay dolaştım. Psikolojim bile kötü etkilendi, ne plan kursam; "Daha kimliğim bile yok. Bir sorun çıkarsa" diye endişeleniyordum. Bazı geceler amaçsızca telefondan kimlikler hakkında bir haber var mı? Veya haber, makale vb. altındaki yorumlardan başvurduktan gün sonra gelmiş veya gelmemiş diye bakıyordum saatlerce. (Benim gibi bir hayli kişi olduğunu öğrendim. Hatta pilot şehirde olduğu için 2016'da başvurup hala bekleyenler bile varmış.) Hiç çıkmaz veya çok geç çıkarsa diye her günüm endişeyle beklemekle geçti. Gürcistan'a tatil için planlar yapıyordum ama kimlik olmadığı için gidemiyordum. Devlet dairesine her işim düştüğünde acaba geçici kimlik belgesi ile geldiğim için bir şey olur mu diye endişeleniyordum. Kimlik soranlara geçici kimlik belgesi isminde A4 kağıdına alınmış bir çıktıyı gösterip ne olduğunu açıklamaktan bıkmış, usanmıştım artık.

Neyseki üç ayın sonunda kimliğime kavuştum. O da evde olmadığım bir zamana denk geldi. Ne ben evdeydim ne de ailemden başka bir kimse o yüzden bir hafta daha kimliksiz dolaştım.

1. Ne zaman basılacağı belirsiz. Belli bir son günü yok.
2. Kayıp vb. yüzünden başvuranlara öncelik tanınmıyor.
3. Başvurma sırasına göre değil rastgele basılıyor.
Benim gibi başka kişilerin de madur olmaması için bu 3 şeyin acilen düzeltilmesi lazım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder